Doskonałym przykładem integracji wiadomości i umiejętności ucznia zdobytych na kilku przedmiotach jest projekt międzyprzedmiotowy. Zgodnie z zasadą projektu uczniowie samodzielnie wykonują zadania, w trakcie których mają mozliwość nabycia nowych wiadomości, ugruntowania wiedzy juz zdobytej oraz kształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów.
PROJEKT MIĘDZYPRZEDMIOTOWY
Temat:
WODA WE WSZECHŚWIECIE
„Kto wody nie szanuje, ten z mądrosci ma dwóje”
Doskonałym przykładem integracji wiadomości i umiejętności ucznia zdobytych na różnych przedmiotach jest projekt międzyprzedmiotowy. Zgodnie z zasadą projektu uczniowie samodzielnie wykonują zadania, w trakcie których mają możliwość nabycia nowych wiadomości, ugruntowania wiedzy już zdobytej oraz kształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów.
Realizatorzy projektu uczniowie klas gimnazjalnych oraz nauczyciele przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.
Termin realizacji projektu:
luty – kwiecień 2005r. w dniach „Tydzień Ochrony Wód” , finał 22.04.2005r. - Dzień Ziemi
Realizacja w klasach I, II, III Publicznego Gimnazjum w Pyrzycach
Założenia projektu:
Projekt ma charakter międzyprzedmiotowy, zawiera treści z zakresu wszystkich wyżej wymienionych dziedzin. Wiedza pozyskiwana będzie z podanej literatury, na lekcjach poprzez rozwiązywanie zadań, robienie doświadczeń oraz w czasie wycieczek szkolnych.
Na zajęciach informatyki uczniowie wykorzystywać będą zasoby internetowe celem zdobycia i utrwalenia poznanych wiadomości oraz opracowania prezentacji multimedialnej.
Cele:
a)
edukacyjne:
§ Świadomość ekologiczna młodzieży
§ Rozumienie (uświadomienie) znaczenia wody we Wszechświecie
§ Przygotowanie do rozumnego odbioru i oceny informacji
§ Zapoznanie z literaturą poszerzającą zakres wiedzy o wodzie
§ Doskonalenie umiejętności pracy z multimedialnymi źródłami informacji
b)
operacyjne:
§ Korzystanie z podanej literatury oraz zbiorów zadań i doświadczeń
§ Wykorzystanie informacji ze stron internetowych i prasy popularnonaukowej
§ Wykorzystanie materiałów i próbek do badań oraz programów komputerowych
§ Selekcja i przetwarzanie danych
§ Podział zadań i współpraca w grupie
§ Prezentacja omawianych zagadnień
Treści i formy realizacji projektu:
Projekt składa się z ośmiu modułów (przedmiotów), uczniowie pod kierunkiem nauczyciela na różnych przedmiotach zdobywają wiedzę i poszerzają wiadomości z zakresu ekologii i ochrony środowiska.
Moduł 1 BIOLOGIA
- Badanie czystości wód z najbliższej okolicy na przykładzie różnych rodzajów wód
- Typy zanieczyszczeń biologicznych (bakterie coli, czerwonka)
- Zapoznanie się w czasie wycieczek szkolnych z funkcjonowaniem stacji uzdatniania wody, oczyszczalni ścieków, geotermi
- Zgromadzenie materiałów pozyskanych w trakcie wycieczek naukowych
- Referowanie wyników badań, doświadczeń.
Moduł 2 GEOGRAFIA
· Referaty (w postaci albumów) – prezentacja najciekawszych prac w auli
- „Powodzie – przyczyny i przeciwdziałania”
- „Współczesne poglądy na ochronę przeciwpowodziową”
· Postery – prezentacja w auli i na korytarzu – „Fale tsunami – przyczyny i skutki”
· Quiz geograficzny – „Wody na Ziemi”
Każda klasa wyznacza drużynę 3-osobową. We wtorek 19.04.2005r. w auli odbędzie się quiz dla
klas I na 3 godzinie lekcyjnej, dla klas II na 4. Drużyny będą rozwiązywać testy, następnie członkowie komisji sprawdzą prace i ogłoszą wyniki.
Wystawka – uczniowie z koła plastycznego pod opieką pani ............ przygotują obrazy i plakaty oraz wystrój auli.
Termin składania prac: 15.04.2005r.
Moduł 3
MATEMATYKA
- Rozwiązywanie zadań z treścią dotyczących przeliczania stężeń procentowych rozpuszczonych w wodzie, zawartości składników, objętości naczyń itp. – klasy III jeden dzień w tygodniu (18 – 21. 04.2005r) temat: Woda w organizmach żywych.
- Prezentacja danych w formie wykresów i ich odczytywanie
- Konkurs na zadanie z treścią dotyczące wody – forma dowolna, podane źródła
(dane prawdziwe), z rozwiązaniem.
Wyniki konkursu podane będą 22 kwietnia (prace składać do 16.04.2005r.)
PRZYKŁADY ZADAŃ:
- Oblicz jaki procent zapotrzebowania organizmu na wodę wynoszącego 2500dm3 na dobę stanowi 0,5 litrowa butelka wody mineralnej.
- Oblicz, ile wody zawiera twój organizm, skoro stanowi ona 70% jego masy.
- Narysuj wykres kołowy procentowej zawartości wody mineralnej „Oaza” dla 5 litrowej butelki wody:
- Węglowodany – 213,9 mg/l - Siarczany – 117,28 mg/l
- Chlorki – 35,5 mg/l - Florki – 0,2 mg/l
- Wapnie – 109,02 mg/l - Magnez – 17,02 mg/l
- Soda – 10,00 mg/l - Potas – 1,35 mg/l
- W oczyszczalni biologicznej odbywa się oczyszczanie ścieków przy udziale bakterii. Oczyszczalnia przerabia w ciągu godziny 10 m3 ścieków. Oblicz, ile związków organicznych ulegnie rozkładowi w ciągu doby, wiedząc że stanowią one 15 % ścieków.
- Oblicz jaka ilością wody dysponują ryby w akwarium o wymiarach 40 x 30 x 50 cm. Skorzystaj z wykresu przedstawiającego rozpuszczalność O2 w wodzie w zależności
od temperatury.
- Przyjmując za racjonalne zużycie 300dm3 wody dziennie oblicz, ile % dziennego zużycia wody traci się gdy z nieszczelnego kranu co sekunda kapie kropla wody (upływ 0,7 dm3
w ciągu godziny)
Moduł 4
FIZYKA
- Badanie przewodnictwa elektrycznego wód naturalnych (z kranu, rzeki, studni, deszczówka, destylowana) za pomocą amperomierza i diod grafitowych klasa III
- Stany skupienia wody i ich zmiana – topnienie i krzepnięcie klasa I
- Bilans ciepła – rozszerzalność temperaturowa cieczy;
stany skupienia , parowanie, skraplanie klasa II
- Gęstość wody – określenie przezroczystości (mętności) wód naturalnych klasa II
- Załamanie światła klasa III
- Ciepło właściwe wody klasa II
Prezentacja wyników doświadczeń – 22.04.2005r. w auli szkoły
- Prawo Archimedesa klasa II
- Elektrownie wodne klasa III
- Transport rzeczny w Polsce klasa I
- Wycieczka szkolna: Geotermia w Pyrzycach 18 kwietnia 830 – 1010 klasa II e
LITERATURA:
- Encyklopedia „Geografia Świata”
- Encyklopedia Fizyki
- Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki – Tadeusz Dryński
- Oceany. Zasoby i ich wykorzystanie – St. Michajłow
- Miesięcznik „Aura” – Ochrona środowiska 10/103
Moduł 5 CHEMIA
- Referat - „Dlaczego Bałtyk jest słony” klasa I i II
- Doświadczenia naukowe obejmujące cechy wody czystej i zanieczyszczonej
z uwzględnieniem pomiaru pH, ilości tlenu, SO, NO itp. Oznaczanie wartości pH klasa II
- Oznaczanie zapachu wody metodą organoleptyczną klasa I
- Modele cząsteczki wody klasa I
Moduł 6
INFORMATYKA
- Wyszukiwanie w sieci globalnej informacji na temat:
a) Woda – kataklizmy na świecie (wylewy tsunami, wielkie powodzie)
b) Zanieczyszczenia wód naturalnych
c) Człowiek, cywilizacja, woda
- Gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji klasa I, II, III
- Prezentacja dorobku w formie referatu (edytor tekstu Word) klasa I oraz obrazu elektronicznego slajdy prezentacji multimedialnej (PowerPoint) klasa II
- Opracowanie projektu zaproszeń, podziękowań, dyplomów oraz informatora o przebiegu
TYGODNIA OCHRONY WÓD klasa III
- Rozwiązywanie zadań w arkuszu kalkulacyjnym i przetwarzanie danych w postaci wykresu.
Wszystkie zadania uczniowie wykonują na ocenę, najciekawsze prace przedstawione będą
na ogólnej prezentacji dorobku wiedzy o wodzie w Dniu ZIEMI 22.04.2005r. w auli szkoły.
Moduł 7
TECHNIKA i PLASTYKA
- Opracowanie w formie konkursu logo projektu o wodzie
- Opracowanie plakatów na temat:
1. Najniezwyklejsza substancja świata – woda
2. Człowiek, cywilizacja, woda
3. Woda we Wszechświecie
Moduł 8
PREZENTACJA
Z okazji Dnia Ziemi 22 kwietnia w auli szkoły odbędzie się przedstawienie popularno-naukowe
w formie artystycznej (inscenizacja, kalambury, plakaty, referaty, prezentacja multimedialna) dorobku wiedzy uczniów na temat wody, pod hasłem „WODA WE WSZECHŚWIECIE”.
Ocena pracy uczniów
Od 18.04 – 22.04.2005r. realizujemy tematy związane z wodą. Wszyscy uczniowie oceniani są na lekcjach z poszczególnych przedmiotów. Dodatkowo uczniowie biorący udział w konkursach
na najciekawszy plakat, logo wyróżnieni zostaną dyplomami za wykonaną pracę.
Podsumowanie:
Światowy Dzień Ziemi zorganizowany został po raz pierwszy 35 lat temu, w Polsce w tym roku
22 kwietnia obchodzić będziemy 15 rocznicę.
Obchody Dnia Ziemi mają charakter krajowy. Celem jest skupienie uwagi społeczności na sprawach związanych ze stanem środowiska naturalnego i jego ochronę.
Co roku 22 kwietnia młodzież szkolna bierze udział w akcji Sprzątanie Świata.
Dzień ziemi to również okazja do zdobycia rzetelnej wiedzy oraz mądrej i ciekawej zabawy.
Opracowała: mgr Iwona Lichota
Publiczne Gimnazjum w Pyrzycach